” I den "store" verden er vi en lille virksomhed, men vi kan påvirke og gøre en forskel, det er jeg overbevist om”
8 okt 2019
”Virksomheder vil ikke overleve i fremtiden uden klarhed om, hvor de står over for disse spørgsmål" – Emma Ivarsson, produktchef Hejco.
”For at kunne gøre en reel forskel skal vi arbejde med flere forskellige initiativer på forskellige niveauer på samme tid” – Emma Ivarsson, produktchef Hejco.
Emma Ivarsson har arbejdet som produktchef hos Hejco i cirka 1,5 år, men har arbejdet inden for tekstil og mode i over 20 år - inklusiv som indkøber hos H&M og forretningsudviklere hos små og mellemstore tekstilvirksomheder i mange år. Med sin lange erfaring og værdidrevne måde at arbejde på er hun en af de mennesker, der har skubbet Hejcos bæredygtighedsarbejde fremad, helt i overensstemmelse med deres vigtigste retningslinje: at bekymrer sig.
– Denne værdi gennemsyrer virkelig alle medarbejdere og alt hvad vi gør. Det er vigtigt for alle, at vi fortsætter med at arbejde aktivt med bæredygtigheds-, miljø- og klimaspørgsmål, og her er produktet en stor del af helheden, siger Emma.
En af hendes første opgaver var derfor at opbygge et produktteam, der kunne imødekomme kunden og forstå deres behov hurtigere både med hensyn til design, nye alternative materialer og en effektiv produktudviklingsproces.
- Selvfølgelig handler det meget om at vælge materialer af god kvalitet, så tøjet holder i lang tid. Det handler også om at informere vores kunder om, hvordan de bedst tager sig af deres tøj, at forklare hvorfor vi er nødt til at bruge miljøvenlige eller alternative materialer, og have en dialog omkring det med dem. For hvert lille trin tælles, og vi vil fortsat gøre vores bedste for at få fremskridt med disse spørgsmål, fortsætter hun.
De har derfor begyndt rejsen mod deres globale bæredygtighedsmål, hvor de i 2025 skal have udskiftet al bomuld til organisk bomuld, al polyester til genanvendt polyester og kortlagt hvor og hvordan de producerer for at sikre, at produktion af stof og produktion af tøj finder sted på samme kontinent.
– Virksomheder vil ikke overleve i fremtiden uden klarhed om, hvor de står over for disse spørgsmål, siger Emma.
Hun fortsætter derefter med at fortælle om vigtigheden af at tage et cirkulært ansvar for deres produkter fra designstadiet til slutfasen, selv efter hundredtusindvis af tøj er sendt til kunder rundt om i Europa. Det betyder blandt andet, at Hejcos kunder kan give deres tøj et nyt liv.
Dette har resulteret i et koncept, de kalder Re: Hejco, hvor kunden let kan sende tilbage gammelt arbejdstøj i stedet for at smide dem væk. Tøjet sorteres derefter for at finde den bedst mulige måde for hvert stykke tøj kan blive brugt igen.
- De meste af vores tøj bruges i mange år takket være vores høje kvalitet. Derefter kunne en kjole f.eks omformes til en bluse eller lignende. Men tøjet kan også genbruges som nye tekstilfibre eller i velgørenhed, siger Emma.
Men Hejco nøjes ikke med det. De påtager sig også et større ansvar med et mål om nul-tolerance for luftfragt og et mål om at holde en god balance på deres lagerniveauer.
– For virkelig at gøre en forskel skal vi arbejde med flere forskellige initiativer på forskellige niveauer på samme tid. Selvom vi er et lille firma, er jeg helt overbevist om, at vi kan påvirke rigtig meget, men så er det vigtigt at få alle med i virksomheden, siger hun.
For at involvere og engagere alle medarbejdere velkommes alle forslag, der kan forbedre vores daglige drift. Noget som har resulteret i at altid slukke lyset når man forlader et rum, og cyckler man kan låne i arbejdstiden.
- Vi har bestemt ingen mangel på ting at gøre, når det kommer til bæredygtighed. Men det føles som en selvfølge, da det også giver sikkerhed for vores kunder. Og vores kunde er den vigtigste ting, vi har. Derfor er vi her i dag, og det er for dem, vi ønsker at levere de bedste produkter, vi kan, samtidig med at vi sikrer, at vi bidrager til en bedre planet med mindst mulig fodaftryk, ”afslutter Emma.
Tre ting man ikke ved om dig:
- Jeg løber meget mere end hvad folk tror. Det er min egentid.
- Jeg lytter altid til forskellige forretnings-podcasts på vej til arbejde.
- Jeg nyder at læse kogebøger, næsten hver dag, og jeg elsker at lave mad, men jeg følger sjældent opskrifter